محتوا

مصاحبه با آقای سید علی طباطبایی ، مدیر عامل شرکت کاریزما تجارت یکتا 

شرکت کاریزما تجارت یکتا(سهامی خاص) با نام اختصاری کاریزماتیک به مدیر عاملی آقای مهندس سیدعلی طباطبائی و آدرس وب سایت سایت   WWW.KARIZMATIKMLM.IR و با محصولاتی در رسته های آرایشی وبهداشتی، شوینده، مواد غذایی و لوازم خانه و آشپزخانه پروانه کسب ونماد اعتماد بازاریابی شبکه ای خود را  در 15 فروردین 1395 با اعتبار 5 سال اخذ نمود.  این شرکت یکی از زیر مجموعه های هلدینگ سیلانه سبز می باشد. شرکت تولیدی و بازرگانی سیلانه سبز در سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را در صنعت آرایشی و بهداشتی آغاز نمود و یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی، پیشرو و پیشکسوت در این صنعت به شمار می آید.هلدینگ سیلانه سبز صاحب ۱۸ برند در صنعت آرایشی، بهداشتی و غذایی می باشد.
۱- لطفاً مقداری از سوابق خود در زمینه تجارت و بازاریابی را بیان نمایید.
با سلام و عرض ادب بنده تحصیلات دانشگاهی و حرفه ای خود را در زمینه مهندسی کامپیوتر و مدیریت کسب و کار(MBA) با گرایش بازاریابی گذرانده ام و در حال حاضر دانشجوی DBA با گرایش مارکتینگ می باشم.در طی ۱۷ سال سابقه کاری ۹ سال آن را در شرکت های تحت پوشش دولت درسمت مدیر فن آوری اطلاعات، افتخار خدمت گذاری را داشته ام. پس از آن در زمینه بازاریابی و فروش در شرکت های معتبر بازرگانی به عنوان مدیر فروش و سپس معاونت بازاریابی و فروش همکاری داشته ام.در طی این سال ها با تأسیس یک شرکت بازرگانی اقداماتی در زمینه های صادرات و واردات به انجام رسانده ام. سوابق کاری اینجانب در شرکت تولیدی و بازرگانی سیلانه سبز در سمت های مختلفی از جمله مدیر برنامه ریزی و توسعه فروش و مدیر بازاریابی و امور مشتریان بوده و در حال حاضر معاون هلدینگ و مدیر عامل شرکت کاریزماتیک می باشم.
 
۲- هدف شما از تأسیس شرکت و فعالیت در زمینه بازاریابی شبکه ای چیست؟
هلدینگ سیلانه سبز به عنوان یکی از ۵ مجموعه برتر در تولید و واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران، در سال ۱۳۹۴  با هدف ارتباط مستقیم و مؤثر با مصرف کنندگان نهایی و ارائه محصولات با کیفیت و با قیمت مناسب جهت ارتقاء شیوه زندگی به همراه سلامتی و زیبایی وارد صنعت بزرگ فروش مستقیم گردید.
از آنجاییکه بزرگترین معضل فروش مستقیم در ایران عدم ورود شرکت های بزرگ تولید کننده/وارد کننده در این صنعت می باشند، لذا هلدینگ سیلانه سبز به عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های تولیدی و بازرگانی با هدف رشد بهره وری در این صنعت و اشتغال زایی وارد این عرصه شد.

۳- به نظر شما یک شرکت بازاریابی شبکه ای موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

 

۱-۳ ازبارزترین ویژگی های یک شرکت بازاریابی شبکه ای موفق، داشتن محصولات موفق در سبد کالایی شرکت می باشد.منظور از محصول موفق شامل:
سبد کالایی شرکت بازاریابی شبکه ای می بایست مورد نیاز در سبد خانوار باشد.
تنوع رسته ای مناسبی را داشته باشد که هر فرد در شرکت عضو شد، بتواند نیازهای بیشتری از خودش را از طریق سبد کالایی شرکت تأمین کند.
یکی از ویژگی های مهم در محصول موفق، رقابتی بودن قیمت کالا است. صرف اینکه یک محصول  در شرکت بازاریابی شبکه ای به خوبی به فروش می رسد، دلیل بر رقابتی بودن قیمت آن کالا نیست این موضوع یکی از خلأهای مهم در شرکت های بازاریابی شبکه ای ایران می باشد. یعنی سوء استفاده از قدرت شبکه جهت فروش کالاهای گران اما با کیفیت نابرابر با قیمت.
تمایز در کیفیت محصولات به نحوی که باعث ایجاد انگیزش و ترغیب در خرید برای مصرف کننده باشد.اصل اخلاق مداری محصول یک امر بدیهی در صنعت فروش مستقیم جهان می باشد به طوری که شرکت های بزرگ فروش مستقیم تمامی تلاش خود را در بکارگیری مواد گیاهی و طبیعی، ارگانیک بودن و غیر مضر برای محیط زیست در نظر می گیرند.
شرکت بازاریابی شبکه ای خود تولید کننده/وارد کننده محصول باشد زیرا ثبات حضور کالا در سبد شرکت یک امر بدیهی در فروش مستقیم می باشد.
۲-۳ از دیگر ویژگی های یک شرکت بازاریابی شبکه ای موفق داشتن پلن درآمدی موفق به شرح ذیل می باشد:
توزیع مناسب پورسانت و پاداش به نحوی که صرفاً یک عده خاص عمده پاداش و پورسانت را بدست نیاورند.
هر فرد به اندازه تلاش واقعی درآمد بدست آورد.
ایجاد سطوح و پاداش های انگیزشی مناسب به نحوی که افراد با توجه به سبد کامل محصولات بتوانند به راحتی به آن دست پیدا کنند.
سادگی،فهم و درک پلن درآمدزایی.
تناسب پلن درآمدزایی با استراتژی و سیاست های محصول.
۳-۳ خدمات شایسته شامل کاتالوگ به منزله مهمترین ابزار به منظور معرفی محصولات و نزدیک شدن به مشتری، ابزارهای آموزش و کانال های توزیع مناسب محصولات.
۴- شرکت شما تا چه اندازه این ویژگی ها را داراست؟
ویژگی های عنوان شده در سوال مزبور در استراتژی های سازمان منظور شده است.
۵- به نظر شما چه اقداماتی فعالیت بازاریابی شبکه ای را مشابه فعالیت شرکت های هرمی جلوه می دهد؟
از نظر اینجانب تفکر مدیران سازمان، ذهنیت اعضاء شبکه را می سازد و این نگرش می تواند سازمان را به سمت سالم و یا ناسالم بودن سوق دهد.آموزش های اشتباه، کیفیت ضعیف محصولات و نامناسب بودن قیمت ها ناشی از تفکر نادرست مدیران سازمان
می باشد.
۶- شما چه راه کارهایی را اجرا کردید که شرکت به سمت هرمی شدن پیش نرود؟
ایجاد یک تیم مشاور حرفه ای از افراد با تجربه در زمینه فروش مستقیم و تحصیل کرده , MBA وDBA بازاریابی و مدیریت منابع انسانی و … و نیز انتخاب استراتژی های مناسب در محصولات، پلن درآمد زایی و ساختار آموزشی با همفکری این تیم از راه کارهای ما به منظور جلوگیری از خطاهای شایع و ایجاد یک شرکت فروش مستقیم سالم بوده است.
۷- به نظر شما برای اینکه بازاریابان شرکت موفق و سالم عمل نمایند، شرکت چه برنامه هایی را باید مد نظر قرار داشته باشد؟
سه سبک آموزش برای شرکت های بازاریابی شبکه ای نیاز می باشد:۱- آموزش در بدو کار ۲- آموزش در حین کار ۳- آموزش تکمیلی
بزرگترین سرمایه گذاری شرکت کاریزمایتک بر روی آموزش های در حین کار و نیز تکمیلی معطوف می باشد. بر این اساس مجموعه ما از یک تیم مشاور که تحصیلکرده در مدیریت کسب و کار(MBA-DBA) با سابقه کار بالای ۱۰ سال در زمینه بازاریابی شبکه ای بهره می برد و استراتژی های سازمان در زمینه فروش مستقیم با مشورت این تیم صورت می گیرد.
۸- تولید کننده بودن شرکت و ارائه محصولات منحصر به فرد در موفقیت شرکت چه نقشی دارد و به نظر شما محصولاتی که شرکت ها ارائه می کنند باید چه ویژگی هایی داشته باشند تا شرکت را به اهدافش نزدیک کند؟
تولید کننده بودن شرکت بازاریابی شبکه ای موجب می شود سازمان کنترل بهتری بر روی تولید با کیفیت محصول داشته باشد. چنانچه شرکت تولید کننده نباشد و تمامی کالاهای خود را از سایر شرکت ها تأمین نماید، ممکن است روزی به هر دلیل تأمین کننده امکان عرضه کالا را نداشته و شرکت بازاریابی شبکه ای را با معضل مواجه نماید. در صورتی که محصول منحصر به فرد باشد فروش آن آسان تر خواهد بود زیرا آن محصول در بازار موجود نبوده و کانال فروش آن صرفاً یک شرکت بازاریابی شبکه ای است.
در خصوص قسمت دوم سؤال شما بایستی بگویم محصولاتی که شرکت بازاریابی شبکه ای عرضه می نماید، می بایست منحصر به فرد، مصرفی، با کیفیت و با قیمت مناسب باشد.
۹- چه  برنامه هایی برای حمایت از مصرف کننده نهایی دارید و این گروه در شرکت شما چه جایگاهی دارند؟
یکی از برنامه های مهم سازمان فراهم آوردن محصولات با کیفیت با قیمت مناسب برای ارتقاء شیوه زندگی به همراه سلامتی و  زیبایی می باشد. همه تلاش و کوشش ما در این است که در سبد کالایی شرکت کالاهای پر مصرف، با کیفیت و با قیمت مناسب برای مشتریان گرامی که همان مصرف کنندگان نهایی می باشند، فراهم نموده و رضایت ایشان را بدست آوریم.
از دیگر برنامه های مهم سازمان، برند سازی و فروش محصولات در رسته های مختلف همراه با تنوع کالایی و بسته بندی شکیل با برند شرکت کاریزماتیک می باشد.این مورد یکی از تخصص ها و حرفه ما است و در این راستا با یاری پروردگار اقدامات مثبتی در صنعت فروش مستقیم اجرا خواهیم نمود.
۱۰- نظرتان در موردپرداخت پورسانت چیست؟ چه سهمی از سود شرکت باید به این موضوع اختصاص پیدا کتد و کدام بخش بیشترین سهم را باید داشته باشد، پورسانت خرده فروشی یا فروش گروه؟
در پلن درآمدزایی به منظور پرداخت پورسانت سه عامل مهم است:
۱- محرک ها: ازعوامل انگیزشی می باشد که به بازاریاب کمک می کند که بتواند هر ماه دلایل بیشتری برای کارکردن ، تلاش کردن و درآمدزایی داشته باشد. محرک ها می بایست در جایگاه مناسب پلن درآمدزایی با درجه کمی و کیفی مناسب طراحی شوند.
۲- توزیع عادلانه: در فروش مستقیم با ۴ گروه روبرو هستیم: مصرف کننده نهایی، خرده فروش، شبکه سازان کوچک و راهبران
ما در شرکت تلاش نمودیم در طراحی پلن به هر یک از این گروه ها اهمیت دهیم.
۳- قابلیت دسترسی مناسب: پاداش ها به نحوی تعریف شود که قابلیت دسترسی بازاریابان به آنها عادلانه باشد نه اینکه بسیاری از بازاریابان به آن دسترسی پیدا نکنند.
با توجه به اینکه نقطه تمایز شرکت های فروش مستقیم بازاریابان می باشند، لذا بیشترین سهم از سود شرکت می بایست به بازاریابان برسد.از نظر بنده تمامی بخش ها مکمل یکدیگرند. یعنی اگر راهبر خوبی وجود نداشته باشد، خرده فروش موفقی نیز وجود نخواهد داشت.
۱۱- نظرتان در مورد آیین نامه مصوب چیست؟چه مقدار تانسته خلاهای موجود در زمینه این فعالیت را پر کند؟
درخصوص بازاریابی شبکه ای موارد مهمی در آیین نامه مزبور به خوبی بیان شده که با تکمیل آن قوانین از سوی مسئولین
ضعف های قانونی می جود مرتفع خواهد گردید.
۱۲- به نظر شما چه مشکلاتی پیش روی این صنعت در کشور ماست و راه کارهای برطرف کردن آنها چیست؟
یکی از مشکلاتی که وجود دارد معضلاتی است که از زمان فعالیت شرکت های هرمی در کشورمان به جای مانده و هم میهنان عزیزمان دید خوبی نسبت به حرفه فروش مستقیم ندارند. از نظر بنده اطلاع رسانی مناسب و کافی از طریق رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی به اقشار جامعه و استفاده از افراد آگاه در این صنعت و حمایت بیش از پیش دولت از صنعت فروش مستقیم
می تواند راه گشا باشد.
۱۳- دو تخلف استراتژی فروش و فعالیت در شعب غیر قانونی این روزها خیلی به چشم می خورد، علی رغم اطلاع رسانی های انجام گرفته باز هم شاهد وقوع آن ها هستیم؛ به نظرتان علت ریشه ای وقوع این تخلفات چیست و برای از بین بردن آن چه اقداماتی و توسط کدام یک از عناصر فعال در این حرفه باید صورت بگیرد؟
عدم تفکر صحیح مدیران و رسیدن به منافع کوتاه مدت از سوی شرکت ها از جمله موضوعات مهمی است که باعث بروز این مشکلات می شود. ایجاد پایگاه های مختلف اطلاع رسانی، بومی سازی فروش مستقیم با نگرش بر بازار ایران، تدوین کتب بر اساس نیازهای امروز این صنعت، دفاع از هویت و ارزش آفرینی فروش مستقیم، برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی مربوط و دعوت به مشارکت از صاحب نظران و اساتید مرتبط در زمینه فروش مستقیم می باشد.
۱۴- بازاریابان شرکت ها بیشتر با چه مشکلاتی درگیر هستند و از نظر شما نقش شرکت ها در ایجاد این مشکلات به چه میزان است؟
از جمله مشلاتی که شنیده می شود بازاریابان بیشتر با آن روبرو هستند، وادار کردن آنها به خریدهای اجباری، قیمت نابرابر کالا و تولید کننده یا وارد کننده نبودن شرکت می باشد که در این راستا تفکر و عملکرد مدیران سازمان مهم و حیاتی است.
۱۵- نقاط ضعف و قوت خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
از نقاط قوت هلدینگ و سازمان کاریزماتیک مواردی چون یکی از ۵ شرکت بزرگ و برتر تولید و واردات محصولات آرایشی و بهداشتی در ایران که در صنعت فروش مستقیم وارد شده، بهره مندی از تیم مشاور حرفه ای، سرمایه گذاری در امر آموزش، داشتن تیم تحقیق و توسعه و مارکتینگ قوی، پویایی مداوم و … می باشد.
با توجه به اینکه صنعت فروش مستقیم در ایران نوپا می باشد، بدیهی است نقاط ضعفی هم وجود دارد و بنده با یاری پروردگار و همراهی همکاران ارجمندم در مجموعه کاریزماتیک تلاش می نماییم با توانایی هایی که در هلدینگ و سازمان مان داریم نسبت به رشد بهره وری در صنعت فروش مستقیم اقدام نماییم. بدیهی است در این راه نقدهای منصفانه را با گوش جان پذیرا هستیم.
۱۶- آینده بازاریابی شبکه ای در ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
به اعتقاد بنده صنعت فروش مستقیم در حال پوست اندازی واقعی به منظور رسیدن به جایگاه واقغی خود می باشد. رقبای مصمم و جدی نقش تعیین کننده ای در این عرصه در آینده نه چندان دور خواهند داشت.
۱۷- شرکت شما در پنج سال آینده در چه جایگاهی قرارگرفته؟ آیا چشم اندازی برای آینده خودتان ترسیم کردید و چه برنامه ریزی هایی برای رسیدن به جایگاه مورد نظرتان انجام داده اید؟
مجموعه کاریزماتیک در پنج سال آینده با یاری پروردگار پیشتاز صنعت فروش مستقیم در ایران خواهد بود و برنامه ریزی
نموده ایم که یک برند خوش نام در صنعت فروش مستقیم باشیم.
۱۸- توصیه شما به افرادی که می خواهند در این زمینه سرمایه گذاری کنند چیست؟
 همان طور که قبلا اشاره نمودم این فرصت سرمایه گذاری برای تولید کنندگان و واردکنندگان کالا بسیار مناسب و مؤثر می باشد.
سرمایه گذاران در این صنعت ضروری است ضمن داشتن صبر و تحمل طولانی، بینش درستی را نسبت به این صنعت داشته باشند.
این سیستم بر خلاف گفته ها و شنیده ها، هزینه بسیار بالایی داشته و نیازمند سرمایه گذاری مناسب و جذب منابع انسانی مفید، موثر و دلسوز می باشد.
۱۹- نظر شما راجع به سایت MLMBOOK چیست؟
از آنجایی که این وب سایت یک سایت مرجع در رابطه با فروش مستقیم می باشد، بنده مطالب آن را مطالعه می نمایم. این سایت هر چه به روزتر باشد بیشتر مورد توجه علاقمندان قرار خواهد گرفت.لذا پیشنهاد می کنم به صورت جدی به این مهم پرداخته شود.
۲۰- چنانچه موضوع دیگری را برای ارائه دارید بیان نمایید.
بنده ضمن تشکر از شما به خاطر انجام این مصاحبه، لازم می دانم بدینوسیله از حمایت های بی دریغ ریاست محترم هیئت مدیره و مدیر عامل هلدینگ سیلانه سبز “آقای مهندس حریری” و همچنین سایر اعضاء محترم هیئت مدیره و نیز پشنیبانی آن دسته از همکارانی که در آن مجموعه ما را در انجام امور مربوط یاری می نمایند تشکر و قدردانی نمایم. در ضمن جای دارد از مشاوران، مدیران و همکاران ارجمندم در شرکت کاریزماتیک که با تلاش خود، این مجموعه را در تحقق استراتژی های سازمان یاری می نمایند
سپاس گزاری نمایم.
در پایان برای تمامی نتورکرهای اخلاق مدار و همچنین مدیران محترم شرکت های همکار آرزوی بهروزی دارم.


logo-samandehi